Inkluder en “Vis alle” alternativ i hovedmenyen på hvert nivå av den mobile produktsøkekatalogen

Når det gjelder å få en bred oversikt over produkter, har desktop- og mobilbrukere forskjellige alternativer tilgjengelig for seg.

På desktop-nettsteder har brukerne ofte muligheten til å få en bred oversikt over produkter ved å velge den øverste kategorien i hovedmenyen, en mulighet som er tydelig for brukerne gjennom endringen av musepekeren.

På mobilnettsider derimot, på grunn av mangelen på musepeker, må nettstedene avgjøre om en bruker som trykker på en hovedkategori skal utvide underkategorier, eller om brukeren skal tas til landingssiden for hovedkategoriartikkelen (f.eks. en bred produktliste eller en mellomkategori-side).

For eksempel vil et nettsted med kategorien “Damer” og underkategoriene “Klær” og “Kåper” ha en “Vis alle” -menyvalg på hvert nivå – for eksempel “Vis alle dameklær”, “Vis alle damekåper”. Hvis produktlistene helt øverst i hierarkiet vil være overveldende eller ikke særlig nyttige for brukerne, kan “Vis alle” i stedet ta brukerne til mellomkategori-sider.

Vis alle kategorier

Viktig å merke seg er at det er viktig å ha teksten “Vis alle” foran navnet på den gjeldende underkategorien brukeren er i.

Implementeringer som kun viser for eksempel “Jeans”, i stedet for “Vis alle jeans”, vil bli oversett av mange brukere, som ikke vil forstå at overskriften “Jeans” kan trykkes på for å se den bredeste veien til “Jeans”.

Dette betyr også at hvis den nåværende implementeringen tillater brukere å se alle produktene i en underkategori ved å trykke på overskriften, kan det løses ved å legge til teksten “Vis alle” på alle relevante overskrifter.

I tillegg bør “Vis alle” -alternativet plasseres som det første menyelementet i listen, da testing viste at det var vanskeligere for deltakerne å finne hvis det ble plassert andre steder.

Dette er viktig fordi brukere som søker etter de bredeste oversiktene, sannsynligvis ikke vil skanne en komplett liste over detaljerte underkategorier.

Videre bryter det med den typiske informasjonsarkitekturen for en hierarkisk struktur når “Vis alle” er plassert nederst eller i midten av listen, der det forventes at foreldreobjektet alltid vil komme før de underordnede elementene.

Hva du bør inkludere på produktsidene i en nettbutikk?

Nesten alle brukere går gjennom en produktside før de foretar et kjøp, og det er ofte på produktsiden brukerne bestemmer seg for om de ønsker å kjøpe varen eller ikke. Derfor blir produktsiden sentral i brukernes e-handelsopplevelse. Dessverre blir produktsideslayouten og funksjonene ofte belastet, da de ofte er basert på den samme malen som brukes på hele nettstedets produktsortiment.

Imidlertid avslører databasen for Produktside UX-ytelse at gjennomsnittlig nettsted har 24 strukturelle UX-problemer på sine produktsider, og bare 18% av de 214 mest inntektsgivende amerikanske og europeiske e-handelsnettstedene har en “god” eller “akseptabel” UX-ytelse på produktsiden. Størstedelen av nettstedene som ble undersøkt – 82% – hadde “dårlig” eller “middelmådig” ytelse. Og ingen nettsteder hadde en “state of the art” UX-ytelse på produktsiden.

Produktsiden er et viktig arbeidsverktøy med mange ansvarsområder, som å svare på kundenes spørsmål og få kjøpere klare til å handle. Derfor er det avgjørende at nettsteder og apper får det riktig. Velutformede produktsider har følgende kjennetegn, som vi har kategorisert som “må ha”, “fin å ha” og “ekstra funksjoner”.

Må Ha: Som et absolutt minimum må produktsider ha disse kjernekomponentene:

  • Beskrivende produktnavn
  • Gjenkjennelig bilde(r)
  • Forstørret visning av bilde(r)
  • Pris, inkludert eventuelle tilleggsavgifter spesifikke for produktet
  • Tydelige produktalternativer, som farge og størrelse, og en måte å velge dem på
  • Produkttilgjengelighet
  • Tydelig måte å legge til en vare i handlekurven, og tydelig tilbakemelding når den er lagt til
  • Konsis og informativ produktbeskrivelse
Eksempel på en bra produktside hos Zalando
Eksempel på en bra produktside hos Zalando

I Smartstore Consulting bruker vi verktøy som Hotjar og Google Analytics for å gradvis forbedre produktene på en produktside. Gjennom kontinuerlig analyse og A/B-testing optimaliserer vi brukeropplevelsen og konverteringsraten for våre kunder.

I Smartstore Consulting bruker vi verktøy som Hotjar og Google Analytics for å gradvis forbedre produktene på en produktside. Gjennom kontinuerlig analyse og A/B-testing optimaliserer vi brukeropplevelsen og konverteringsraten for våre kunder.

Er du usikker på om dine nåværende sider fungerer som de skal?

Hvis du er usikker på om dine nåværende nettsider fungerer som de skal, kan du gjerne kontakte oss. Vi vil installere nødvendige verktøy og utføre tester for å identifisere forbedringsområder. Etter en grundig innsiktsfase vil vi gi deg en todo-liste med anbefalinger som du kan implementere for å forbedre nettsiden din.

Unngå unødvendig kompliserte krav for å opprette passord (82% gjør ikke det) – eksempler fra både private og offentlige nettsteder og apper

For mange brukere er det å måtte huske og opprettholde et langt og komplekst passord en viktig grunn til at de nøler med å opprette en konto på en nettside. Gjennom flere omfattende studier har vi faktisk observert at unødvendig komplekse og strenge passordkrav i stor grad påvirker brukernes evne til å logge inn. Dette kan til og med føre til at brukere avbryter prosessen når de ikke kan huske eller reprodusere det kompliserte passordet nøyaktig.

Passord skaper innloggingsproblemer for brukerne
Strenge passrodkrav gjør at vi mister kundene!

I praksis kan altfor strenge passordkrav ha en betydelig innvirkning på gjennomføringsraten for utsjekking, og det kan hindre legitime brukere i å fullføre kjøpet – både private og offentlige nettsteder og apper er berørt. I noen av våre tester opplevde vi at eksisterende brukere med konto på nettbutikker hadde en avbruddsrate på opptil 18% i utsjekkingsprosessen, utelukkende på grunn av passordtilbakestilling.

Tenk det, og vi som elsker passord!

Vurder å ha en “Salg” eller “Tilbud” filterbasert kategori (32% gjør det ikke eller har implementeringsproblemer)

En gruppe brukere er sterkt interessert i å finne varer “på salg”.

Noen brukere går inn på nettstedet og er umiddelbart opptatt av å finne de nyeste tilbudene.

Andre, etter å ha utforsket nettstedets produkter en stund, bestemmer seg for å lete etter salgsvarer.

Uansett tilfelle, viser testing at det å ha en “Salg” eller “Tilbud” filterbasert-kategori er avgjørende for å hjelpe interesserte brukere med å finne salgsvarer raskt.

En viktig vurdering når du tilbyr en “Salg” filterbasert kategori, eller hvilken som helst filterbasert kategori, er å avgjøre på hvilket nivå i hierarkiet filterbasert kategori skal implementeres.

For eksempel, hvis du vil tilby brukere en “Salg” filterbasert-kategori, skal denne vises på øverste nivå, sammen med andre hovedkategorier (f.eks. “Herre”, “Dame”, “Salg”), eller skal den være plassert i relevant underkategori (f.eks. “Herre” > “Bukser” > “Jeans” > “Chinos” > “Salg”)?

Bildet viser hvordan "SALG" kan implementeres.
Bildet viser hvordan “SALG” kan implementeres.

Det er viktig at “Salg” listen teknisk implementeres som en filterbasert kategori for å unngå at en gruppe brukere forveksler “Salg”-listen med den komplette produktlisten.

Dette betyr imidlertid ikke at veien til “Salg”-listen ikke kan se ut som en vanlig kategori for sluttbrukere, ved siden av de andre hovedproduktkategoriene.

Vurder å bruke Hotjar, Google Analytics og A/B-testing for å forbedre resultatene i “Salg” eller “Tilbud” filterbaserte kategorier.

Ved å implementere Hotjar og Google Analytics kan du samle verdifull innsikt om brukernes atferd og interaksjoner når de utforsker salgsvarene. Du kan analysere brukerdata for å identifisere eventuelle utfordringer eller friksjonspunkter som brukerne opplever når de navigerer i kategorien.

Med A/B-testing kan du eksperimentere med ulike presentasjoner av “Salg” eller “Tilbud” kategorien for å finne den mest effektive måten å vise den på. Du kan teste forskjellige plasseringer, navigasjonsstiler eller visuelle presentasjoner for å se hvilken variant som gir best resultat i form av konverteringer og brukerengasjement.

Ta i bruk Hotjar, Google Analytics og A/B-testing for å få dyp innsikt i brukeratferd, forbedre konverteringsraten og skape en sømløs opplevelse for brukerne når de utforsker “Salg” eller “Tilbud” kategorien på nettstedet ditt.

Ved å bruke disse verktøyene kan du kontinuerlig optimalisere og forbedre brukeropplevelsen i “Salg” eller “Tilbud” kategorien. Du kan identifisere hvilke filtre og navigasjonsmuligheter som er mest nyttige for brukerne, og dermed gjøre det enklere for dem å finne og kjøpe salgsvarer.

Hotjar: https://www.hotjar.com/ Google Analytics: https://analytics.google.com/

Gjør “Gjestekjøp” til den mest fremtredende alternativet (47% av norske nettsider gjør ikke dette)

Å tillate brukere å sjekke ut som “gjest” er avgjørende for å unngå unødvendig avbrudd, da mange brukere vil nekte å opprette en konto bare for å kjøpe en vare.

Likevel er det mye mindre nyttig for brukere å ha et “gjestekjøp” hvis det er vanskelig å få øye på under handleprosessen.

Hvis en bruker ikke ser “gjestekjøp”-alternativet, er det like ille som om det ikke ble tilbudt i det hele tatt.

47% av nettsidene unnlater å gjøre “gjestekjøp” til det mest fremtredende alternativet.

Som et resultat indikerer testing at mange brukere vil stoppe opp kjøpet mens de leter etter “gjestekjøp”-alternativet – mens en undergruppe av brukere som beveger seg raskt på nettsiden, aldri vil finne valget, noe som øker risikoen for at de forlater kjøpet.

Fallgruver å unngå for “gjestekjøp”

4 måter nettsider mislykkes når det gjelder å fremheve “gjestekjøp” for desktop- og mobilbrukere, samt hvordan man kan presentere “gjestekjøp” slik at det er svært synlig:

  • “Gjestekjøp” er ikke tydelig merket
  • “Gjestekjøp” er en enkel tekstlenke
  • “Gjestekjøp” vises under “logg inn på konto” eller andre alternativer
  • “Gjestekjøp” tilbys bare etter at brukerne har skrevet inn sin e-post

Gjennom flere tester har vi observert at deltakerne ofte strever med å finne “gjestekjøp”-alternativer som hadde vage etiketter eller kompliserte mikrokotekst.

Å unngå disse 4 fallgruvene vil bidra til at brukerne raskt kan få øye på og velge “gjestekjøp”-alternativet, slik at de kan unngå unødvendige avbrudd helt i begynnelsen av kjøprstrakten.

Optimalisering av e-handels produktlister og filtrering for bedre brukeropplevelse

Den nåværende tilstanden for produktlister og filtrering i e-handel UX Produktlister er avgjørende for brukernes evne til å finne passende produkter, da de hjelper brukerne med å utforske og snevre inn valget blant tusenvis av produkter.

Uten en høytytende produktliste vil brukerne hoppe over produkter som kanskje hadde passet dem.

Som et resultat vil noen, som vi har observert flere deltakere gjøre under våre omfattende tester, forlate nettstedet og tro at de ikke vil finne et godt produkt som passer deres behov.

Zalando gjør det bra

Til tross for produktlistens betydning, avslører vår e-handels UX-benchmark for 2023 at de fleste nettsteder bare oppnår en middels ytelse.

Som en erfaren UX-konsulent har jeg sett på denne problemstillingen og arbeidet med flere e-handelskunder for å forbedre deres produktlister og filtreringsopplevelse. Ved å bruke datainnsikt, Google Analytics og Hotjar, har jeg identifisert svakheter og implementert best practices for å optimalisere produktlistene.

Jeg er opptatt av å hjelpe bedrifter med å oppnå enestående brukeropplevelse og øke salgskonverteringen. Ta kontakt med meg for å diskutere hvordan jeg kan hjelpe deg å forbedre produktlistene og filtreringsfunksjonene på ditt e-handelsnettsted. Sammen kan vi skape en mer engasjerende og effektiv handleopplevelse for dine kunder.

Vurder å tilby “Mellomliggende Kategorisider” for bedre brukeropplevelse

“Mellomliggende Kategorisider” – i hovedsak en kategorilandingsside der brukere får tilgang til miniatyrbilder og beskrivelser av underkategorier, veiledninger og annet innhold relatert til kategorien – kan være et nyttig utgangspunkt for en del brukere.

Vår omfattende testing avslørte at “Mellomliggende Kategorisider” kan fylle en verdifull rolle for brukere som ennå ikke er klare over hvilket produkt de ønsker å kjøpe. Imidlertid avslører vår e-handels UX-benchmark at 13% av nettstedene ikke tilbyr “Mellomliggende Kategorisider”.

Eksempel på Mellomliggende Kategorisider.

Selv om fordelene med “Mellomliggende Kategorisider” er klare for noen brukere, viser vår testing også at andre brukere foretrekker å gå raskt til produktlister for å filtrere utvalget av produkter, og finner “Mellomliggende Kategoriside” unødvendig i sin produktfinnende innsats.

Derfor er det viktig at “Mellomliggende Kategorisider” implementeres nøye for å unngå å bli en unødvendig hindring for brukere som ikke finner dem nyttige.

Viktigheten av tredjeparts omtaler og rangeringer på reise- og opplevelsessider

Alltid lenk til tredjeparts kilder for omtaler, samlede rangeringer, utmerkelser og anbefalinger på reise- og opplevelsessider

“Dette er viktig for meg – å se hva andre sier. Jeg liker alltid å høre hva folk sier, enten det er positivt eller negativt. Det har vanligvis en innvirkning på om jeg er villig eller ikke villig til å bestille.”

Testbruker

Brukere som leter etter guidede sightseeingturer og opplevelser er naturligvis interessert i og sterkt påvirket av meningene til andre som tidligere har bestilt den aktuelle turen de vurderer.

Under Smartstore consultings omfattende testing av reise- og opplevelsesbestillingssider forsøkte de fleste testsidene å imøtekomme ved å vise tredjeparts omtaler, rangeringer, utmerkelser og anbefalinger.

For å tilfredsstille brukernes behov for bekreftelse fra andre angående en tur eller turoperatør, viste noen av testsidene et nøye utvalg av tilbakemeldinger fra fornøyde brukere, sannsynligvis innhentet direkte fra brukerne som kom fra en tur.

Imidlertid, som vi observert under testingen, var en del brukere være svært skeptiske til disse rosende omtalene og rett og slett ignorere dem.

Som en deltaker bemerket: “Testimonialer er på en måte slik at dersom alle har hatt en bra opplevels, så betyr det at de ikke har noen dårlige omtaler, eller betyr det at de bare inkluderer de gode omtalene her?”

I praksis mangler et nøye utvalg av positive tilbakemeldinger fra nettstedet troverdighet, og mange brukere vil være ubekvemme med å stole bare på slike attester når de skal bestille.

Derfor, når du integrerer tredjepartsinnhold som omtaler, utmerkelser og anbefalinger, bør det alltid være direkte tilgang fra dette innholdet til de tilknyttede sidene på tredjepartsnettstedene.

Manglende informasjon og prisangivelser på Travel Tours og Experience Booking-sider

Testing av Travel Tours og Experience Booking-sider avslørte at grunnleggende turinformasjon er avgjørende for brukere som vurderer å bestille.

Overraskende nok sviktet mange av testnettstedene i å gi denne grunnleggende informasjonen.

På mange av nettstedene ble deltakerne bedt om å bestille en tur – ofte til flere tusen kroner – uten nødvendig informasjon for å kunne ta en kjøpsbeslutning.

Som et resultat vil mange brukere forlate nettstedet for å kontakte turarrangøren via telefon – eller søke etter alternative turer online som gir denne grunnleggende informasjonen.

"Jeg skulle ønske at prisen ble vist med en gang, for da sparer jeg tid på å måtte klikke på hver enkelt"

“Jeg skulle ønske at prisen ble vist med en gang, for da sparer jeg tid på å måtte klikke på hver enkelt”

Pris er en stor faktor når det gjelder vurdering av hver tur eller opplevelse individuelt og i forhold til hverandre. Men i motsetning til på vanlige e-handelsnettsteder, der prisen på et produkt vanligvis er en enkel vurdering, gjør uklare billettkategorier (f.eks. “Barn”, “Voksne”, “Seniorer”, “Veteraner”, osv.) og priser (f.eks. tilleggskostnader for ekstra turfasiliteter, mer fleksible avbestillingsmuligheter, osv.) det mer utfordrende for brukerne å evaluere og sammenligne turene.