80% av nettsider tillater ikke brukere å velge frekvensen av nyhetsbrev-e-poster

For mange nettsteder er nyhetsbrevkommunikasjon en viktig del av deres kommunikasjonsstrategi med brukerne.

I tillegg ønsker en undergruppe av brukere å motta kommunikasjon fra nettsteder, da e-postene ofte inneholder informasjon om besparelser, nye produkter og annen viktig informasjon.

Likevel kan nyhetsbrev fort bli overveldende for brukerne, og som et resultat vil noen enkelt og greit “avregistrere” seg for å unngå å få for mange e-poster.

Storskalatesting avdekket at å tillate brukere å spesifisere frekvensen av nyhetsbrev de mottar, kan imøtekomme behovene til brukere som ønsker å unngå å motta for mange e-poster, samtidig som det lar nettsteder opprettholde kommunikasjonen med brukerne.

80% av nettsider tillater ikke brukere å velge frekvensen av nyhetsbrev-e-poster

Den viktigste årsaken til at brukere avregistrerer seg fra nyhetsbrev-e-poster – eller ikke melder seg på i utgangspunktet – er at 59% av brukerne føler at de mottar for mange nyhetsbrev og e-poster generelt.

Denne gruppen av brukere kan være vanskelig å tiltrekke når det gjelder å oppmuntre dem til å melde seg på nyhetsbrev, da de allerede har utviklet en sperre for å motta nyhetsbrev fra e-handelsnettsteder.

Under testingen var de fleste deltakerne ikke interessert i å melde seg på e-postkommunikasjon, men en undergruppe indikerte at de ønsket å motta nyhetsbrev.

Årsakene til at brukerne bestemmer seg for å motta nyhetsbrev varierer, men deltakerne i testingen nevnte ofte muligheten til å motta kuponger eller varsler om tilbud, nye produkter eller produktguider.

Likevel presenterte mange nettsteder i testingen e-postnyhetsbrev som et “enten/eller”-valg: enten brukerne velger å motta all kommunikasjon, eller så velger de å ikke motta noen kommunikasjon.

Ikke overraskende vil brukerne som blir presentert med et slikt valg ofte velge “ingen”, da risikoen for å bli overveldet av e-poster fra et nettsted veier tyngre enn de potensielle fordelene med å motta nyttig informasjon fra et nettsted.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *