Nesten alle brukere går gjennom en produktside før de foretar et kjøp, og det er ofte på produktsiden brukerne bestemmer seg for om de ønsker å kjøpe varen eller ikke. Derfor blir produktsiden sentral i brukernes e-handelsopplevelse. Dessverre blir produktsideslayouten og funksjonene ofte belastet, da de ofte er basert på den samme malen som brukes på hele nettstedets produktsortiment.
Imidlertid avslører databasen for Produktside UX-ytelse at gjennomsnittlig nettsted har 24 strukturelle UX-problemer på sine produktsider, og bare 18% av de 214 mest inntektsgivende amerikanske og europeiske e-handelsnettstedene har en “god” eller “akseptabel” UX-ytelse på produktsiden. Størstedelen av nettstedene som ble undersøkt – 82% – hadde “dårlig” eller “middelmådig” ytelse. Og ingen nettsteder hadde en “state of the art” UX-ytelse på produktsiden.
Produktsiden er et viktig arbeidsverktøy med mange ansvarsområder, som å svare på kundenes spørsmål og få kjøpere klare til å handle. Derfor er det avgjørende at nettsteder og apper får det riktig. Velutformede produktsider har følgende kjennetegn, som vi har kategorisert som “må ha”, “fin å ha” og “ekstra funksjoner”.
Må Ha: Som et absolutt minimum må produktsider ha disse kjernekomponentene:
- Beskrivende produktnavn
- Gjenkjennelig bilde(r)
- Forstørret visning av bilde(r)
- Pris, inkludert eventuelle tilleggsavgifter spesifikke for produktet
- Tydelige produktalternativer, som farge og størrelse, og en måte å velge dem på
- Produkttilgjengelighet
- Tydelig måte å legge til en vare i handlekurven, og tydelig tilbakemelding når den er lagt til
- Konsis og informativ produktbeskrivelse

I Smartstore Consulting bruker vi verktøy som Hotjar og Google Analytics for å gradvis forbedre produktene på en produktside. Gjennom kontinuerlig analyse og A/B-testing optimaliserer vi brukeropplevelsen og konverteringsraten for våre kunder.
I Smartstore Consulting bruker vi verktøy som Hotjar og Google Analytics for å gradvis forbedre produktene på en produktside. Gjennom kontinuerlig analyse og A/B-testing optimaliserer vi brukeropplevelsen og konverteringsraten for våre kunder.
Er du usikker på om dine nåværende sider fungerer som de skal?
Hvis du er usikker på om dine nåværende nettsider fungerer som de skal, kan du gjerne kontakte oss. Vi vil installere nødvendige verktøy og utføre tester for å identifisere forbedringsområder. Etter en grundig innsiktsfase vil vi gi deg en todo-liste med anbefalinger som du kan implementere for å forbedre nettsiden din.