19% av nettbutikker har ikke klikkbare overskrifter

Undersøkelser viser at mange av nettstedene bare har tekstetiketter i nedtrekkskategoriene, og ikke som klikkbare hovedkategorier.

Dette var i strid med forventningene til flertallet av deltakerne, som forventet at overskriftene skulle være klikkbare, og forsøkte ofte å klikke på dem til tross for at markøren ikke viste at de var klikkbare.

Zooplus gjør det riktig og har klikkbare navigasjonsoverskrifter
Zooplus gjør det riktig og har klikkbare navigasjonsoverskrifter

Noen brukere ønsker å klikke på hovednavigasjons-overskrifter for å holde seg innenfor et ganske bredt produktområde, for eksempel i håp om å komme til en kuratert mellomkategori-side som kan hjelpe dem med å velge et mer spesifikt område.

Det er avgjørende at hovedkategorier er en del av den faktiske produktkatalog-hierarkiet (og ikke bare grunne tekstetiketter) for å støtte utforskende produktbrowsing.

Brukere som ikke har bestemt seg helt for hva de vil ha, eller som leter etter inspirasjon til hva de skal kjøpe, kan dykke ned i bredere kategorier før de går videre til mer definerte.

Til tross for at dette er i strid med flertallet av brukernes forventninger, tilbyr 19% av nettstedene ikke klikkbare hovedkategorier

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *