Undersøkelser viser at mange av nettstedene bare har tekstetiketter i nedtrekkskategoriene, og ikke som klikkbare hovedkategorier.
Dette var i strid med forventningene til flertallet av deltakerne, som forventet at overskriftene skulle være klikkbare, og forsøkte ofte å klikke på dem til tross for at markøren ikke viste at de var klikkbare.

Noen brukere ønsker å klikke på hovednavigasjons-overskrifter for å holde seg innenfor et ganske bredt produktområde, for eksempel i håp om å komme til en kuratert mellomkategori-side som kan hjelpe dem med å velge et mer spesifikt område.
Det er avgjørende at hovedkategorier er en del av den faktiske produktkatalog-hierarkiet (og ikke bare grunne tekstetiketter) for å støtte utforskende produktbrowsing.
Brukere som ikke har bestemt seg helt for hva de vil ha, eller som leter etter inspirasjon til hva de skal kjøpe, kan dykke ned i bredere kategorier før de går videre til mer definerte.
Til tross for at dette er i strid med flertallet av brukernes forventninger, tilbyr 19% av nettstedene ikke klikkbare hovedkategorier