Produktsider – Hvilken informasjon skal vi vise på produktdetaljesidene?

Som bedriftseier i en liten eller mellomstor bedrift, vet du hvor viktig det er å gi potensielle kunder riktig informasjon for å vurdere produktene dine. Brukerne velger og avviser produkter basert på informasjonen som vises om produktet. Derfor er det avgjørende å inkludere denne informasjonen slik at brukerne raskt kan vurdere produktene.

I mine undersøkelser har jeg observert at manglende attributter på produktsidene førte til at brukerne gikk glipp av relevante produkter. Enten fordi brukerne måtte gjette om produktet passet deres behov, eller fordi de måtte klikke seg inn på hvert enkelt produkt for å finne ut dets viktige egenskaper. Dette førte ofte til at brukerne forlot nettstedet.

På den andre siden, hvis produktsiden inkluderer både vesentlige produktattributter og kategorispesifikke attributter, kan brukerne nøyaktig vurdere hvilke produkter som er relevante for dem, og hvilke de kan hoppe over. Dette gjør det også mulig for brukerne å sammenligne produkter.

Samtidig viser forskning at hele 50% av nettstedene ikke viser riktig balanse av viktig innhold på produktsidene.

Her er 5 vesentlige produktattributter som bør inkluderes

  1. Pris
    Prisen på hvert produkt er åpenbart avgjørende for brukerne, både for å vurdere hvert produkt individuelt og for å sammenligne prisene på ulike produkter. Derfor er det viktig at prisen er synlig til enhver tid, noe som de fleste nettsteder allerede gjør riktig.
  2. Produktets tittel eller type
    Deltakerne i mine tester stolte også på produktets tittel eller type når de skannet listen med produkter. Dette var spesielt tilfelle når miniatyrbildet var vanskelig å tolke ved første øyekast. Mens beskrivende produktnavn vanligvis kan stå alene som produktets tittel, finnes det noen bransjer (for eksempel husartikler og møbler) der produkttypen faktisk kan gi mer mening for brukeren enn produktnavnet, spesielt hvis produktets tittel er ikke-beskrivende.
  3. Miniatyrbilder
    Miniatyrbilder viste seg å være en av de viktigste attributtene for testdeltakerne, som viet uforholdsmessig mye oppmerksomhet til dem. Produktbilder uten miniatyrbilder ble ofte helt ignorert, da de fleste deltakerne oppfattet disse produktene som “uferdige”. Derfor bør miniatyrbilder alltid inkluderes i produktlistene.
  4. Produktanmeldelser
    For de fleste bransjer og nettstedstyper er gjennomsnittlig brukervurdering og antall vurderinger også viktige attributter som bør inkluderes på produktsidene. Under testene stolte deltakerne i stor grad på brukervurderinger for å hjelpe dem med å velge hvilke produkter de ønsket å utforske nærmere. I tillegg til gjennomsnittlig brukervurdering, er det også viktig å inkludere antall vurderinger som gjennomsnittet er basert på. Det er også viktig å gi brukerne muligheten til å gi vurderinger og anmeldelser av produktene.
  5. Produktvariasjoner
    Noen produkter har variasjoner, som for eksempel farger eller størrelser, som brukerne bør være oppmerksomme på når de ser gjennom produktlister. Variasjoner gir brukerne valgmuligheter og øker sannsynligheten for at de finner et passende produkt. Derfor er det viktig å inkludere slike varianter som farger, størrelser og materialer i produktlisten.

Store produktkataloger

For store produktkataloger eller kataloger med forskjellige produkttyper kan det være for ressurskrevende å manuelt avgjøre om hvert produktnavn er beskrivende eller ikke. I slike tilfeller anbefales det å inkludere både produktets tittel og type. Å ha beskrivende produkttitler gir brukerne mer informasjon enn bare et enkelt produktnavn. Ved å fremheve produktets egenskaper i tittelen, kan brukerne også enklere sammenligne produkter på listen. Produktfunksjoner i tittelen fungerer som viktig produktinformasjon som brukerne kan stole på for å lette sammenligningen.

Under testingen avdekket jeg at når listen ikke inkluderte variasjoner, avviste deltakerne ofte produkter som faktisk passet deres behov, fordi de vurderte produktet ut fra standardvarianten som var vist, uten å innse at det fantes flere (og svært relevante) produktvariasjoner tilgjengelig på produktsiden.

Ikke alle produktvariasjoner bør imidlertid vises i listen. For eksempel er det mindre relevant å indikere ulike størrelsesvariasjoner for et skrivebord, mens det er mer relevant for et skobutikk å indikere at flere størrelser er tilgjengelige, ettersom brukerne antar at dette er tilfellet på grunn av produktets natur.

Unngå at brukerne må hoppe mellom produktlisten og produktsidene

Ved å inkludere alle universelle produktattributter (pris, miniatyrbilde, produktets tittel eller type, variasjoner og brukervurderinger), sammen med relevante kategorispesifikke attributter i hver listepost, får brukerne optimale forhold for å vurdere hvert produkt og velge hvilke produkter de vil utforske nærmere.

Det er imidlertid overraskende at hele 50% av netthandelsnettsteder ikke lykkes med å oppnå denne balansen. Dette tvinger brukerne til å hoppe fram og tilbake mellom produktlistene og produktsidene, og skaper ofte frustrasjon som fører til at de forlater nettstedet.

Ved å sikre riktig balanse i informasjonen som vises i produktlistene, legger du til rette for at brukerne enkelt kan finne de produktene de leter etter. Dette er avgjørende for brukeropplevelsen. En god balanse gjør det lettere for brukerne å avgjøre hvilke produkter de vil utforske videre, og hvilke de kan ignorere.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *