Gjør “Gjestekjøp” til den mest fremtredende alternativet (47% av norske nettsider gjør ikke dette)

Å tillate brukere å sjekke ut som “gjest” er avgjørende for å unngå unødvendig avbrudd, da mange brukere vil nekte å opprette en konto bare for å kjøpe en vare.

Likevel er det mye mindre nyttig for brukere å ha et “gjestekjøp” hvis det er vanskelig å få øye på under handleprosessen.

Hvis en bruker ikke ser “gjestekjøp”-alternativet, er det like ille som om det ikke ble tilbudt i det hele tatt.

47% av nettsidene unnlater å gjøre “gjestekjøp” til det mest fremtredende alternativet.

Som et resultat indikerer testing at mange brukere vil stoppe opp kjøpet mens de leter etter “gjestekjøp”-alternativet – mens en undergruppe av brukere som beveger seg raskt på nettsiden, aldri vil finne valget, noe som øker risikoen for at de forlater kjøpet.

Fallgruver å unngå for “gjestekjøp”

4 måter nettsider mislykkes når det gjelder å fremheve “gjestekjøp” for desktop- og mobilbrukere, samt hvordan man kan presentere “gjestekjøp” slik at det er svært synlig:

  • “Gjestekjøp” er ikke tydelig merket
  • “Gjestekjøp” er en enkel tekstlenke
  • “Gjestekjøp” vises under “logg inn på konto” eller andre alternativer
  • “Gjestekjøp” tilbys bare etter at brukerne har skrevet inn sin e-post

Gjennom flere tester har vi observert at deltakerne ofte strever med å finne “gjestekjøp”-alternativer som hadde vage etiketter eller kompliserte mikrokotekst.

Å unngå disse 4 fallgruvene vil bidra til at brukerne raskt kan få øye på og velge “gjestekjøp”-alternativet, slik at de kan unngå unødvendige avbrudd helt i begynnelsen av kjøprstrakten.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *